Thermografie op hoogspanningsmotoren

Vaststelling: 

Tijdens periodieke routemetingen werd gevoelsmatig vastgesteld, dat deze hoogspanningsmotor redelijk warm stond (vooral ter hoogte van de lager aan de koppelingskant ). Om een beeld te krijgen van de temperatuursverdeling, werd besloten om een IR foto te nemen.

  • Lagertemp Koppelingszijde 115 °C (vet vloeit uit lager) 
  • Wikkelingstemperatuur 126°C 
  • IR-meting: behuizing tot max 80 °C

thermografie op hoogspanningsmotorthermografie op hoogspanningsmotor

Voorgestelde actie:

Deze motor is luchtgekoeld. De buitenlucht wordt aan de niet koppelingskant aangezogen en koelt de motor via axiaal geplaatste holle buisjes in de mantel. We hadden de indruk, dat het luchtdebiet doorheen de buisje aan de lage kant was. Er werd een klein staalborsteltje op een dunne staaf gemonteerd, waarna de kanaaltjes gereinigd werden.

Predictief Onderhoud: ThermografiePredictief Onderhoud: Thermografie

Resultaat na reinigen:

We zien een spectaculaire daling van de temperatuur.

  • Lagertemperatuur KK 66°C (50°C gedaald)
  • Temperatuur wikkeling 73°C (53°C gedaald)
  • IR-meting: behuizing tot max. 60 °C (20°C gedaald)
Predictief Onderhoud: ThermografiePredictief Onderhoud: Thermografie

Besluit:

Bij deze machine hebben we via een kleine actie de bedrijfstijd aanzienlijk kunnen verlengen. De onderdelen van de motor worden beschermd voor te hoge temperaturen zonder down-time. Op de site hebben we een onderhoudsplan opgesteld om jaarlijks alle soortgelijke hoogspanningsmotoren preventief te reinigen.